Thursday, April 19, 2012

sebelum ni aku agak teruja mahu ke jogja kerana teringin untuk mendaki candi borobudur yang merupakan salah satu keajaiban didunia. dan akhirnya aku sampai jugak di jogja... yahuuu.. perjalanan bermula dari solo ke demak ke semarang dan akhirnya ke jogjakarta.

inilah wajah2 bosan menunggu orang lain yang sedang galak bershopping..keh keh keh..

solo
kat solo aku tak berjalan banyak tempat. setakat jalan2 di pasar besar solo atau orang panggil pasar kelewer kalau tak silap aku. aku tak beli ape pun sebab kebanyakkannya jual barang yang sama iaitu batik. dari kain batik ke baju batik ke seluar batik segala-galanyalah batik. aku tak berapa minat pada batik <--- sebenarnya tak bawak banyak duit kah kah kah.

wajah-wajah kesayangan hamba yang begitu teruja menaiki becak.. LOL

demak
perjalanan dari solo ke destinasi seterusnya dengan menaiki bas. sebelum sampai ke demak singgah dulu di jepara tempat pembuatan perabot kayu jati. alaa kalau kat malaysia tokey2 jati tu amek perabot kat jepara lah. memang murah. aku cume mampu beli candle holder je..keh keh.. solid jati okeh..

sebelum betul2 sampai di demak singgah dulu si masjid menara kudus. perjalanan nak ke masjid menara kudus ni memang tak sah kalau tak naik beca sebab tu muka aku agak teruja wakakaka... pemandu beca siap merempit tuuuuu... nasib baik tak willy! hehehehe syok! kiranya beca tu sebahagian daripada aktiviti pelancongan di desa kudus. minta ampun sebab aku takde pic di masjid menara kudus. sebabnya nnt aku citerrr last sekali.

jalan-jalan di sekitar desa kudus
perjalanan di teruskan hingga ke demak. demak terkenal dengan masjid agung demak yang merupakan salah satu masjid tertua di indonesia. masjid ni merupakan tempat para ulama' (wali) menyebarkan agama Islam. sebab tu demak terkenal dengan gelaran walisongo. oh! mak cakap arwah moyang aku berasal dari demak. so aku kembali ke tempat asal keturunan aku. yeah!!! tapi sayangnya aku tak kenal sedara mara yang masih ada di demak.


yogyakarta
ejaan je yogyakarta tapi sebutan lebih kepada jogjakarta. okeh aku teruja mahu ke istana keraton dan candi borobudur! akhirnya sampai juga! penat woo perjalanan naik bas dari solo ke jogja tapi aku enjoy sebab dapat tengok pemandangan baru <--- sebenarnya aku banyak tido masa kat dlm bas hohohoho...

jogjakarta!

banyak lagi gambar2 sepanjang perjalanan aku dari solo ke jogja tapi masalahnya aku sudah kehilangan softcopy semua pic tu huaaaaa.. yg ade ni pic dari handphone aku. ni je yg dapat aku simpan. tapi aku akan berusaha nak cari pic2 tu semua!

Perjalanan kami dengan bas dari Solo-Jepara-Demak-Semarang-Yogyakarta

oklah dah penat. sekian. daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....

2 comments:

mdnasiridris said...

salam.insha ALLAH, pada 30.10 ni saya ke indon. Dari jakarta ke Madiun utk melawat pondok pesantren Gontor. Kemudian ke Solo,kudus,demak,semarang,jogja. Sama spt yg saudari lalui. Jadi nak tanya ; 1. Dimana stesyen bas di solo utk ke destinasi tersebut. Rasa saya bas ni bukan direct. adakah direct bas dari solo kudus? krna tnguk google jaraknya. 100km. brp jam ya. 2. kudus demak brp lama, naik bas lain pula ke! dn brp tambang? 3. Demak semarang naik bas lain juga kan? brp tambang dan brp lama? 4. Semaranf jogja agak jauh. Ada direct bas ke, brp jan dan tanbang?. 4.jelajah saya secara backjpack dan bajet. Lps tu ke jakarta,bandung dan kl. Hrp dpt jwb cepat krna sehari dua lg nak beli tiket. Sy masih survey lg. sekian tq. Wassalaam

marea said...

W'salam.. Hai awak.. Emmm pertama sekali sy minta maaf byk2 sbb sy mmg tak boleh nak jawab soalan2 awak.. Sbb mase g melawat solo-jogja sy ikut package travel agency.. Bas n semua disediakan.. Jadi Kita org just ikut je mane bas tu bawak huhu.. Sorry sgt2.. (^____^)v

Post a Comment

 
Copyright (c) 2010 Marea Zada. Design by Wordpress Themes.

Themes Lovers, Download Blogger Templates And Blogger Templates.